880409 :Informatietechnologie
(Information technology)

Algemeen

Voertaal Nederlands
Werkvorm: 12 x 2 uur hoor-/werkcolleges (Geen informatie over collegetijden bekend)
Tentamenvorm: Schriftelijk open-boek tentamen en opdrachten (Geen informatie over tentamendata bekend)
Niveau:Master
Studielast:6 ECTS credits

Docent(en)


drs. S.V.M. Canisius

prof. dr. E.J. Krahmer


Doel van de cursus

Aan het eind van de cursus heeft de student inzicht in:
  • de belangrijkste toepassingsgebieden van informatietechnologie (en de onderliggende taaltechnologie);
  • de manier waarop informatietechnologische applicaties globaal werken en geĆ«valueerd kunnen worden.
De student kan aan het eind van de cursus:
  • zelfstandig informatietechnologische toepassingen empirisch evalueren;
  • artikelen over taaltechnologische applicaties doorgronden en zich een beeld vormen van de mogelijkheden en beperkingen van de technologie.


Inhoud van de cursus

Naarmate het internet groeit, en via meer kanalen toegankelijk wordt (denk aan mobiele telefonie) ontstaat er, zowel voor organisaties als voor individuen, steeds meer behoefte aan efficiente manieren om alle beschikbare informatie te verwerken. Door de explosieve groei van electronische informatie, volstaan eenvoudige zoektechnieken bijvoorbeeld steeds minder, en de behoefte aan intelligente vormen van informatie verwerken is sterk groeiende. Informatietechnologie gaat hierbij een steeds grotere rol spelen

Internet en andere elektronische informatiesystemen werken op basis van computernetwerken. De computers in deze netwerken kunnen meer dan alleen data doorgeven; ze kunnen ook worden ingezet voor het 'begrijpen' van de langskomende data (die voor een groot deel uit taal bestaat), zodat de gebruiker kan worden geholpen in het navigeren door die data. Denk aan het samenvatten van teksten, automatisch vertalen, filteren van ongewenste inhoud, en 'slim' zoeken op onderwerpen eerder dan alleen trefwoorden.

In dit college worden studenten vertrouwd gemaakt met diverse informatietechnologische toepassingen waar momenteel aan gewerkt wordt. We bestuderen op een conceptueel niveau hoe dergelijke systemen werken. De nadruk ligt hierbij op de 'menselijke kant'; we kijken naar methodes die gebruikt kunnen worden om informatie-technologische toepassingen te evalueren.


Bijzonderheden

Leervaardigheden:
  • Wetenschappelijke literatuur lezen en verwerken.
  • Zelfstandig nieuwe kennis verwerven en bestaande kennis uitbreiden.
Onderzoeksvaardigheden:
  • Gegevens verzamelen, interpreteren en analyseren (mbv ICT).
  • Empirische evaluatie opzetten en uitvoeren.
  • Schrijven van een wetenschappelijk verslag.
Overige vaardigheden:
  • Informatietechnologie kunnen gebruiken in juiste context.


Verplichte literatuur

  1. Jackson, P. & I. Mouliner, Natural Language Processing for Online Applications: Text Retrieval, Extraction & Categorization, John Benjamins, 2002.

(18-jul-2017)